Wnioski na nawadnianie i fotowoltaikę – nabór przedłużony do 15 marca

Rolnicy, którzy planują w swoich gospodarstwach inwestycje związane z nawadnianiem lub wykorzystaniem zielonych źródeł energii, wciąż mogą ubiegać się o wsparcie finansowe w ramach działania „Modernizacja gospodarstw rolnych” z PROW 2014-2020. Pierwotny termin zakończenia naboru, ustalony na 1 marca ,został przedłużony do 15 marca 2023 roku.

Dokumenty przyjmują oddziały regionalne ARiMR właściwe ze względu na miejsce realizacji inwestycji. Wniosek o przyznanie pomocy można złożyć w placówce Agencji osobiście lub przez upoważnioną osobę, albo nadać przesyłką rejestrowaną w polskiej placówce pocztowej. Dokumenty można przekazać również w formie elektronicznej przez elektroniczną skrzynkę podawczą.

Wsparcie w obszarze nawadniania w gospodarstwie będzie przyznawane rolnikom w formie refundacji części poniesionych kosztów kwalifikowanych planowanej inwestycji. A mogą nią być: wykonanie nowego nawodnienia, ulepszenie istniejącej instalacji nawadniającej czy ulepszenie instalacji nawadniającej połączone z powiększeniem nawadnianego obszaru. Wysokość pomocy to 100 tys. zł. Standardowo poziom wsparcia wynosi 50 proc. kosztów kwalifikowanych, a w przypadku inwestycji realizowanej przez tzw. „młodego rolnika” – 60 proc.

Refundacja kosztów inwestycji w obszarze zielona energia w gospodarstwie będzie przysługiwała rolnikom, którzy zdecydują się na instalację paneli fotowoltaicznych wraz z magazynem energii. Pomoc można przeznaczyć również na instalację pomp ciepła, o ile są one połączone z instalacją fotowoltaiczną. Panele fotowoltaiczne mogą być zainstalowane na gruncie lub na budynku. Co jednak istotne – pokrycie dachu budynku nie może być wykonane z wykorzystaniem wyrobów zawierających azbest, a budynek musi być usytuowany na gruntach rolnych zabudowanych. Do kosztów podlegających dofinansowaniu należą m.in. koszty: zakupu urządzeń do wytwarzania energii elektrycznej z promieniowania słonecznego i jej magazynowania, budowy lub zakupu elementów infrastruktury technicznej niezbędnej do ich montażu czy koszty zakupu pomp ciepła. Wysokość pomocy wynosi 150 tys. zł. Poziom wsparcia to 50 proc. kosztów kwalifikowanych, a dla tzw. „młodego rolnika” – 60 proc.

Limity wykorzystane w obszarze E (nawadnianie w gospodarstwie) i w obszarze F (zielona energia w gospodarstwie) nie łączą się z limitami w pozostałych obszarach finansowanych w ramach „Modernizacji gospodarstw rolnych”.

W trwających od 31 stycznia naborach do ARiMR wpłynęło 12 wniosków na kwotę 715 tys. zł o wsparcie na inwestycje w nawadnianie i 57 wniosków na kwotę 5,45 mln zł o pomoc na tworzenie instalacji fotowoltaicznych.

GMINA TUSZYN OTRZYMAŁA DOFINANSOWANIE DO AUT STRAŻACKICH

W poniedziałek (27 lutego) w OSP Wardzyń (Gmina Brójce) odbyła się bardzo ważna uroczystość. W nawiązaniu do informacji rządowej opublikowanej 24.02.2023r., w Wardzyniu wręczono przedstawicielom Ochotniczych Straży Pożarnych z terenu Powiatu Łódzkiego Wschodniego, dokumenty potwierdzające przyznanie dofinansowania rządowego na nowe samochody ratowniczo – gaśnicze. Z Gminy Tuszyn takie dofinansowanie otrzymały jednostki OSP Kruszów i OSP Górki Duże. Nasi Druhowie planują zakup lekkich samochodów ratowniczo – gaśniczych. W Wardzyniu przedstawiciele wymienionych jednostek osobiście mięli okazję podziękować za tę bardzo ważną dla nich inicjatywę rządową. Potwierdzenia i dokumenty o zabezpieczeniu środków osobiście przekazał Pan Piotr Adamczyk – Wicemarszałek Województwa Łódzkiego.

Poniżej prezentujemy opublikowaną listę, przedstawiającą jednostki Ochotniczych Straży Pożarnych z naszego regionu i z całej Polski, które otrzymają dofinansowanie do zakupu w sumie 675 nowych wozów strażackich. Będą wśród nich samochody bojowe lekkie, ciężkie i średnie.

LISTA_OSP_2023

PLANUJĘ DŁUGIE ŻYCIE – SOBOTA Z SAMORZĄDOWĄ PRZYCHODNIĄ ZDROWIA W TUSZYNIE

SOBOTA Z SAMORZĄDOWĄ PRZYCHODNIĄ ZDROWIA W TUSZYNIE

Szanowni Pacjenci, informujemy, że 11.03.2023 od godziny 9.00 rozpoczynamy działania informacyjno-edukacyjno-promocyjne pod hasłem

„PLANUJĘ DŁUGIE ŻYCIE”

STOISKO INFORMACYJNE ŁÓDZKIEGO ODDZIAŁU WOJEWÓDZKIEGO NFZ

Działamy:

1.Będziemy Cię namawiać do rzucenia palenia papierosów i przeciwdziałać i zachorowaniu na nowotwory, POCHP, astmę pod hasłem „Rzuć Palenie”.

Wykonamy badanie spirometryczne.

2. Będziemy Cię motywować do redukcji masy ciała pod hasłem „Otyłość- nie serwuj sobie choroby”. Wykonamy pomiary antropometryczne, pomożemy zrobić pierwszy krok.

3. Zadbamy o Twoją kondycje ruchową i zaprosimy na trening adaptacyjny. Zajęcia z fizjoterapeutą.

4.Uśmierzymy ból mięśniowo- szkieletowy. Wykonamy plastrowanie dynamiczne po kwalifikacji, zakwalifikujemy do programu „Pomoc w Rehabilitacji”.

5. Wykonamy bezpłatnie indywidualną terapię Falą Uderzeniową po kwalifikacji.

6. Wykonamy badania laboratoryjne w ramach Programu 40 plus.

Program:

9.00-12.00 – badania laboratoryjne – profilaktyka 40 plus – gabinet 102

9.00-12.00- trening adaptacyjny – pracownia rehabilitacji- Ubierz się Wygodnie !

czas trwania 30 min WYTRZYMASZ?, zaczynamy co pół godziny.

Sala ćwiczeń – Pracownia rehabilitacji, parter. Prowadzi mgr Michał Ścibor/ Paulina Szychowska

9.30-12.30 – plastrowanie dynamiczne , kwalifikacje do programów i terapii, pracownia rehabilitacji. Prowadzi mgr Paulina Szychowska.

10.30.-11.30 – badanie słuchu – Firma Audioton.

Pyszne przekąski zapewni CANDY CATERING

SERDECZNIE ZAPRASZAMY!

POPRAWA DOSTĘPNOŚCI SIECI ŚWIATŁOWODOWEJ DLA MIESZKAŃCÓW ZOFIÓWKI I RYDZYNEK

Spotkanie mieszkańców Rydzynek i Zofiówki z przedstawicielami firmy TOYA, które odbyło się 25.01.2023 r. w MCK w Tuszynie, z inicjatywy radnego tego okręgu – Pana Tomasza Sobolewskiego, przyniosło pierwsze rezultaty. Mamy informacje, iż Firma Toya podejmie działania w celu realizacji budowy sieci światłowodowej w Zofiówce – w ulicy Zabawnej oraz na Rydzynkach – w ulicach Tęczowej, Ptasiej, Miłej i Śpiewnej. Rozumiejąc potrzeby mieszkańców, jako samorząd będziemy nadal wspierać tę inicjatywę. Przy okazji podajemy do wiadomości kanały kontaktowe z firmą TOYA, dla osób które są zainteresowane podłączeniem ich domostw do sieci światłowodowej.

• strona internetowa: toya.net.pl,

• infolinia 42 6 333 888

• bezpośrednio do handlowca zajmującego się terenem Zofiówki, Rydzynek i Bądzynia: nr tel. 514 933 940

INFORMACJE NA TEMAT FINANSOWANIA JEDNOSTKI OSP TUSZYN LAS PRZEZ GMINĘ TUSZYN

Szanowni Państwo!

W związku z dokonaną przez Ochotniczą Straż Pożarną w Tuszynie Lesie publikacją na portalu społecznościowym facebook, która zawiera nieprawdziwe, wprowadzające w błąd i naruszające dobre imię Gminy Tuszyn stwierdzenia, wskazujemy i wyjaśniamy jak poniżej.

Nieprawdziwą i wprowadzającą odbiorców w błąd jest informacja, iż środki pieniężne, jakie jednostka OSP Tuszyn Las otrzymuje corocznie od Gminy Tuszyn to „jedynie 12 tysięcy złotych”. Jak wynika bowiem chociażby z treści sprawozdania finansowego za rok 2021, OSP w Tuszynie Lesie osiągnęło dochód w łącznej kwocie 72.991,53 zł, z czego w ramach dofinansowania zadań OSP, Gmina Tuszyn przyznała jednostce dotację pieniężną w kwocie 19.920,00 zł., z której jednostka OSP Tuszyn Las wydała 19.285, 53 zł. Wynika z tego, że nie wykorzystała dotacji na wydatki bieżące w 100 %. Ważną informacją jest także ta, iż stan paliwa w samochodach będących na wyposażeniu OSP Tuszyn Las na koniec 2021 roku wynosił: STAR 244P – 53,5 L, MAN – 89 L, IVECO DAILY – 90 L, czyli nie była wówczas zagrożona wyjazdowość do działań ratowniczo gaśniczych.

Z kolei w 2022 r., wysokość przyznanych jednostce OSP Tuszyn Las środków finansowych od Gminy Tuszyn wyniosła 32.510,00 zł. Z przyznanej kwoty wydano 32.352,76 zł. Ponownie nie wykorzystano dotacji na wydatki bieżące w 100 %. Należy zwrócić uwagę na ważny fakt, iż w planie finansowym na rok 2022 jednostka OSP Tuszyn Las wnioskowała jedynie o 22.000,00 zł. Ważną informacją jest także ta, iż stan paliwa w samochodach będących na wyposażeniu OSP Tuszyn Las na koniec 2022 roku wynosił: STAR 244P – 117,5 L, MAN – 127 L, IVECO DAILY – 69 L, IVECO MAGIRUS – 80 L, czyli ponownie nie była zagrożona wyjazdowość do działań ratowniczo gaśniczych. Ponadto w 2022 roku Gmina Tuszyn wypłaciła Druhom z jednostki OSP Tuszyn Las ekwiwalent za udział w działaniach ratowniczo – gaśniczych, szkoleniach oraz ćwiczeniach w kwocie 23.071,75 zł.

Warto przypomnieć, że w 2022 r. jednostka OSP Tuszyn Las złożyła do Gminy Tuszyn 10 wniosków o zwiększenie środków finansowych na bieżące funkcjonowanie jednostki oraz 1 wniosek o zmianę w paragrafach wydatków bieżących. Wszystkie wnioski zostały rozpatrzone pozytywnie.

Przypominamy również, iż dzięki dobrej współpracy Gminy Tuszyn z Komendą Powiatową Państwowej Straży Pożarnej w Koluszkach, oraz przekazaniu przez Gminę Tuszyn kwoty 30.000,00 zł na Fundusz Wsparcia PSP, jednostka OSP Tuszyn Las otrzymała w 2019 r. na wyposażenie używany samochód ratowniczo – gaśniczy marki Iveco Daily. Z kolei w 2020r. jednostka OSP Tuszyn Las otrzymała na wyposażenie nowy, średni samochód ratowniczo – gaśniczy marki MAN, który sfinansowano z następujących źródeł: Gmina Tuszyn – 389.930,00 zł, WFOŚiGW w Łodzi – 380.000,00 zł, Komenda Główna PSP – 80.000,00zł. Dodatkowo warto przypomnieć, że pod koniec 2022r., jednostka otrzymała sprzęt ratowniczo – gaśniczy pozyskany przez Gminę Tuszyn, współfinansowany ze środków Funduszu Sprawiedliwości, którego dysponentem jest Minister Sprawiedliwości za kwotę 37.738,00 zł brutto. Gmina Tuszyn postanowiła również pozostawić do dyspozycji jednostki OSP Tuszyn Las środki finansowe pozyskane ze sprzedaży samochodu ratowniczo – gaśniczego marki Mercedes.

Należy również pamiętać, że Gmina Tuszyn finansuje w ciągu roku umowę dla konserwatora jednostki OSP Tuszyn Las, której wartość wynosi 3.900,00 zł brutto. Ponadto Gmina Tuszyn finansuje ubezpieczenia samochodów będących na wyposażeniu jednostki OSP Tuszyn Las. W 2022r. kwota za ubezpieczenia wyniosła 1.331,00 zł brutto.

Kolejną niezwykle interesującą kwestią jest opłata adiacencka. Zgodnie z art. 145 ust. 1 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami – wójt, burmistrz albo prezydent miasta może, w drodze decyzji, ustalić opłatę adiacencką każdorazowo po stworzeniu warunków do podłączenia nieruchomości do poszczególnych urządzeń infrastruktury technicznej albo po stworzeniu warunków do korzystania z wybudowanej drogi. Jednakże w sytuacji, gdy została podjęta uchwała rady gminy określająca stawkę procentową opłaty adiacenckiej, wójt (burmistrz/prezydent miasta) ma obowiązek podjąć decyzję co do wysokości tej opłaty. Odstąpienie od ustalenia przedmiotowej opłaty oznaczałoby naruszenie dyscypliny finansów publicznych jednostki samorządu terytorialnego. Opłata z tytułu wzrostu wartości nieruchomości stanowiącej własność OSP Tuszyn Las wynosiła 11.360,00 zł.

Co istotne jak wynika ze sprawozdań finansowych wszelkie osiągane przez jednostkę OSP Tuszyn Las przychody – w tym wynikające z działalności prowadzonej we własnym zakresie (m.in. wynajem powierzchni pod maszt telekomunikacyjny, gabinet weterynaryjny czy na targowisku) sprawiły, iż dochody OSP Tuszyn Las w 2021 roku wyniosły 72.991,53 zł, na stanie rachunków OSP w Tuszynie Lesie na koniec 2021r., stwierdzono nadwyżkę w kwocie 38.736,40 zł. W sprawozdaniu za 2022 rok OSP Tuszyn Las wykazała dochody na poziomie 82.649,19 zł, oraz wykazała ponownie nadwyżkę w kwocie 38 543,51 zł.

Można przypuszczać, że tak dobra kondycja finansowa była przyczyną niezłożenia przez jednostkę OSP Tuszyn Las wniosku o rozłożenie na raty przedmiotowej opłaty. Procedura przewidziana w ustawie o gospodarce nieruchomościami nie przewiduje możliwości umorzenia opłaty adiacenckiej, o czym OSP Tuszyn Las była informowana.

Powyższe wskazuje, że w poście z dnia 17 grudnia 2022r., opinia publiczna została wprowadzona w błąd, jakoby OSP Tuszyn Las znalazła się w trudnej sytuacji finansowej.

Jednostka OSP Tuszyn Las nie była i nie jest w trudnej sytuacji finansowej, a co za tym idzie nie było podstaw do zwrócenia się z prośbą do mieszkańców o pomoc i wpłaty na rzecz opłaty adiacenckiej w sytuacji, gdy środki takie Druhowie posiadali na swoim koncie.

Z przykrością stwierdzamy, iż publikowanie przez jednostkę OSP Tuszyn Las niezgodnych
z prawdą informacji, skutkowały znaczącym i negatywnym odzewem ze strony mieszkańców Gminy Tuszyn, z których niektórzy nawoływali nawet do popełnienia przestępstwa na szkodę jednostki samorządu terytorialnego poprzez podpalenie budynków Gminy Tuszyn.

Jednocześnie informujemy, iż w związku z prowadzoną przez jednostkę OSP Tuszyn Las zbiórką publiczną, jej legalność warunkowana pozostaje dopełnieniem przez organizatora wymogów określonych w art. 5 i nast. ustawy z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1672).

Na zakończenie warto dodać, że podział środków finansowych dla wszystkich jednostek OSP
w Gminie Tuszyn dokonuje Zarząd Miejsko Gminny Związku OSPRP, którego członkiem jest Prezes OSP Tuszyn Las. Radni Rady Miejskiej w Tuszynie podczas spotkań proponowali, aby wysokość przyznawanych kwot dla jednostek OSP w Gminie Tuszyn uzależnić od ich wyjazdowości, na co Zarząd nie wyraził zgody.

SKARGA RADNEGO KAZIMIERZA SĘKA UZNANA ZA BEZZASADNĄ

Szanowni Panstwo,

poniżej prezentujemy dokumenty dotyczące skargi Pana Kazimierza Sęka – Radnego Rady Miejskiej w Tuszynie na Burmistrza Miasta Tuszyna, która została uznana za bezzasadną ( Uchwała Rady Miejskiej wraz z uzasadnieniem, potwierdzenie głosowania Radnych Rady Miejskiej w Tuszynie).

Uchwala-skarga-na-Burmistrza-bezzasadna-uzasadnienie

uchwala-glosowanie-Radnych