Piotrkowska

Szanowni Państwo!

W związku z dokonaną przez Ochotniczą Straż Pożarną w Tuszynie Lesie publikacją na portalu społecznościowym facebook, która zawiera nieprawdziwe, wprowadzające w błąd i naruszające dobre imię Gminy Tuszyn stwierdzenia, wskazujemy i wyjaśniamy jak poniżej.

Nieprawdziwą i wprowadzającą odbiorców w błąd jest informacja, iż środki pieniężne, jakie jednostka OSP Tuszyn Las otrzymuje corocznie od Gminy Tuszyn to „jedynie 12 tysięcy złotych”. Jak wynika bowiem chociażby z treści sprawozdania finansowego za rok 2021, OSP w Tuszynie Lesie osiągnęło dochód w łącznej kwocie 72.991,53 zł, z czego w ramach dofinansowania zadań OSP, Gmina Tuszyn przyznała jednostce dotację pieniężną w kwocie 19.920,00 zł., z której jednostka OSP Tuszyn Las wydała 19.285, 53 zł. Wynika z tego, że nie wykorzystała dotacji na wydatki bieżące w 100 %. Ważną informacją jest także ta, iż stan paliwa w samochodach będących na wyposażeniu OSP Tuszyn Las na koniec 2021 roku wynosił: STAR 244P – 53,5 L, MAN – 89 L, IVECO DAILY – 90 L, czyli nie była wówczas zagrożona wyjazdowość do działań ratowniczo gaśniczych.

Z kolei w 2022 r., wysokość przyznanych jednostce OSP Tuszyn Las środków finansowych od Gminy Tuszyn wyniosła 32.510,00 zł. Z przyznanej kwoty wydano 32.352,76 zł. Ponownie nie wykorzystano dotacji na wydatki bieżące w 100 %. Należy zwrócić uwagę na ważny fakt, iż w planie finansowym na rok 2022 jednostka OSP Tuszyn Las wnioskowała jedynie o 22.000,00 zł. Ważną informacją jest także ta, iż stan paliwa w samochodach będących na wyposażeniu OSP Tuszyn Las na koniec 2022 roku wynosił: STAR 244P – 117,5 L, MAN – 127 L, IVECO DAILY – 69 L, IVECO MAGIRUS – 80 L, czyli ponownie nie była zagrożona wyjazdowość do działań ratowniczo gaśniczych. Ponadto w 2022 roku Gmina Tuszyn wypłaciła Druhom z jednostki OSP Tuszyn Las ekwiwalent za udział w działaniach ratowniczo – gaśniczych, szkoleniach oraz ćwiczeniach w kwocie 23.071,75 zł.

Warto przypomnieć, że w 2022 r. jednostka OSP Tuszyn Las złożyła do Gminy Tuszyn 10 wniosków o zwiększenie środków finansowych na bieżące funkcjonowanie jednostki oraz 1 wniosek o zmianę w paragrafach wydatków bieżących. Wszystkie wnioski zostały rozpatrzone pozytywnie.

Przypominamy również, iż dzięki dobrej współpracy Gminy Tuszyn z Komendą Powiatową Państwowej Straży Pożarnej w Koluszkach, oraz przekazaniu przez Gminę Tuszyn kwoty 30.000,00 zł na Fundusz Wsparcia PSP, jednostka OSP Tuszyn Las otrzymała w 2019 r. na wyposażenie używany samochód ratowniczo – gaśniczy marki Iveco Daily. Z kolei w 2020r. jednostka OSP Tuszyn Las otrzymała na wyposażenie nowy, średni samochód ratowniczo – gaśniczy marki MAN, który sfinansowano z następujących źródeł: Gmina Tuszyn – 389.930,00 zł, WFOŚiGW w Łodzi – 380.000,00 zł, Komenda Główna PSP – 80.000,00zł. Dodatkowo warto przypomnieć, że pod koniec 2022r., jednostka otrzymała sprzęt ratowniczo – gaśniczy pozyskany przez Gminę Tuszyn, współfinansowany ze środków Funduszu Sprawiedliwości, którego dysponentem jest Minister Sprawiedliwości za kwotę 37.738,00 zł brutto. Gmina Tuszyn postanowiła również pozostawić do dyspozycji jednostki OSP Tuszyn Las środki finansowe pozyskane ze sprzedaży samochodu ratowniczo – gaśniczego marki Mercedes.

Należy również pamiętać, że Gmina Tuszyn finansuje w ciągu roku umowę dla konserwatora jednostki OSP Tuszyn Las, której wartość wynosi 3.900,00 zł brutto. Ponadto Gmina Tuszyn finansuje ubezpieczenia samochodów będących na wyposażeniu jednostki OSP Tuszyn Las. W 2022r. kwota za ubezpieczenia wyniosła 1.331,00 zł brutto.

Kolejną niezwykle interesującą kwestią jest opłata adiacencka. Zgodnie z art. 145 ust. 1 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami – wójt, burmistrz albo prezydent miasta może, w drodze decyzji, ustalić opłatę adiacencką każdorazowo po stworzeniu warunków do podłączenia nieruchomości do poszczególnych urządzeń infrastruktury technicznej albo po stworzeniu warunków do korzystania z wybudowanej drogi. Jednakże w sytuacji, gdy została podjęta uchwała rady gminy określająca stawkę procentową opłaty adiacenckiej, wójt (burmistrz/prezydent miasta) ma obowiązek podjąć decyzję co do wysokości tej opłaty. Odstąpienie od ustalenia przedmiotowej opłaty oznaczałoby naruszenie dyscypliny finansów publicznych jednostki samorządu terytorialnego. Opłata z tytułu wzrostu wartości nieruchomości stanowiącej własność OSP Tuszyn Las wynosiła 11.360,00 zł.

Co istotne jak wynika ze sprawozdań finansowych wszelkie osiągane przez jednostkę OSP Tuszyn Las przychody – w tym wynikające z działalności prowadzonej we własnym zakresie (m.in. wynajem powierzchni pod maszt telekomunikacyjny, gabinet weterynaryjny czy na targowisku) sprawiły, iż dochody OSP Tuszyn Las w 2021 roku wyniosły 72.991,53 zł, na stanie rachunków OSP w Tuszynie Lesie na koniec 2021r., stwierdzono nadwyżkę w kwocie 38.736,40 zł. W sprawozdaniu za 2022 rok OSP Tuszyn Las wykazała dochody na poziomie 82.649,19 zł, oraz wykazała ponownie nadwyżkę w kwocie 38 543,51 zł.

Można przypuszczać, że tak dobra kondycja finansowa była przyczyną niezłożenia przez jednostkę OSP Tuszyn Las wniosku o rozłożenie na raty przedmiotowej opłaty. Procedura przewidziana w ustawie o gospodarce nieruchomościami nie przewiduje możliwości umorzenia opłaty adiacenckiej, o czym OSP Tuszyn Las była informowana.

Powyższe wskazuje, że w poście z dnia 17 grudnia 2022r., opinia publiczna została wprowadzona w błąd, jakoby OSP Tuszyn Las znalazła się w trudnej sytuacji finansowej.

Jednostka OSP Tuszyn Las nie była i nie jest w trudnej sytuacji finansowej, a co za tym idzie nie było podstaw do zwrócenia się z prośbą do mieszkańców o pomoc i wpłaty na rzecz opłaty adiacenckiej w sytuacji, gdy środki takie Druhowie posiadali na swoim koncie.

Z przykrością stwierdzamy, iż publikowanie przez jednostkę OSP Tuszyn Las niezgodnych
z prawdą informacji, skutkowały znaczącym i negatywnym odzewem ze strony mieszkańców Gminy Tuszyn, z których niektórzy nawoływali nawet do popełnienia przestępstwa na szkodę jednostki samorządu terytorialnego poprzez podpalenie budynków Gminy Tuszyn.

Jednocześnie informujemy, iż w związku z prowadzoną przez jednostkę OSP Tuszyn Las zbiórką publiczną, jej legalność warunkowana pozostaje dopełnieniem przez organizatora wymogów określonych w art. 5 i nast. ustawy z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1672).

Na zakończenie warto dodać, że podział środków finansowych dla wszystkich jednostek OSP
w Gminie Tuszyn dokonuje Zarząd Miejsko Gminny Związku OSPRP, którego członkiem jest Prezes OSP Tuszyn Las. Radni Rady Miejskiej w Tuszynie podczas spotkań proponowali, aby wysokość przyznawanych kwot dla jednostek OSP w Gminie Tuszyn uzależnić od ich wyjazdowości, na co Zarząd nie wyraził zgody.

INFORMACJE NA TEMAT FINANSOWANIA JEDNOSTKI OSP TUSZYN LAS PRZEZ GMINĘ TUSZYN