Projekt SP 2 2

PROGRAM EDUKACJI EKOLOGICZNEJ „Z tuszyńską dwójką dzieci segregują śmieci”Projekt ekologiczny realizowany był przez cały rok szkolny dzięki dofinansowaniu z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi w ramach „Edukacji ekologicznej w szkołach
i przedszkolach w roku szk. 2018/2019”. Objęci nim zostali wszyscy uczniowie klas I-VIII. Pomoce dydaktyczne zakupione w ramach projektu, m.in. interaktywny zestaw demonstracyjny do segregacji odpadów wykorzystany został w trakcie przedstawienia o tematyce ekologicznej nt. konieczności segregacji odpadów. Aktorzy szkolnego „Teatru bez kurtyny” wystąpili przed grupą przedszkolaków i pensjonariuszy Dziennego Domu „Senior – Wigor”. Podczas happeningu „Święto Eko-torby” dzieci przygotowały transparenty na temat segregacji odpadów i nastąpił przemarsz ulicami Tuszyna w celu uświadomienia mieszkańców wpływu ich zachowań na czystość środowiska. Uczniowie oprócz transparentów
z hasłami zaprezentowali ekologiczne torby na zakupy promując w ten sposób wielokrotne ich wykorzystanie. Również dużym zainteresowaniem cieszyła się wystawa – „(Nie)potrzebne, (nie)piękne, (nie)cenne. Reaktywacja rzeczy.” Ekspozycję wtórnych rzeczy można było podziwiać w szkolnej bibliotece. Uczniowie wraz z rodzicami zaangażowali się w powstanie wystawy. Ekspozycja pokazała, że coś co już jest niepotrzebne można zamienić w potrzebne, piękne i cenne. W ramach realizacji Projektu zostały jeszcze przeprowadzone projekty klasowe: Z tuszyńską ,,2” dzieci segregują śmieci i zajęcia ekologiczne ,,Jak zostać Eko-bohaterem”. Każda klasa pod opieką wychowawcy przygotowała wystawę prezentującą określony rodzaj odpadu. Celem projektów klasowych było uświadomienie, jakie zagrożenia dla środowiska powodują surowce, które nie są poddawane recyklingowi. Natomiast zajęcia ekologiczne, podczas których uczniowie wykorzystywali gry i pomoce dydaktyczne miały uzmysłowić, jak można uniknąć szkodliwych dla środowiska zachowań. Do zrealizowania zajęć ekologicznych wykorzystano gry planszowe, zestaw do biodegradacji, plansze edukacyjne i ścienne, płytę CD oraz zestaw do segregacji odpadów. Uczniowie aktywnie brali udział w wszelkich konkursach ekologicznych, jakie były organizowane na terenie naszej szkoły. Największym powodzeniem cieszyły się konkursy międzyklasowe – zbiórka baterii i makulatury, a także elektrośmieci. Celem konkursu było wdrażanie uczniów do dbałości o środowisko naturalne poprzez wyrabianie nawyków właściwego segregowania surowców wtórnych. W tradycji szkoły jest udział w akcji ,,Sprzątanie świata”. Akcja została połączona z konkursem recyklingowym ,,Ze starego coś nowego: Eko – biżuteria i Eko – brelok”. Uczniowie zaprojektowali i wykonali biżuterię
i brelok z surowców wtórnych. Nie wszystkie odpady nadają się do recyklingu, dlatego można im dać drugie życie, tworząc nowe rzeczy: zabawki, jak i przedmioty codziennego użytku. Odbyły się ponadto jeszcze konkursy plastyczne, fotograficzne, literackie i wiedzowe o tematyce ekologicznej. Konkurs fotograficzny – ,,Z obiektywem wśród śmieci” upowszechniał wiedzę ekologiczną w obszarze gospodarowania odpadami. Na zdjęciach zostały pokazane pozytywne i negatywne przykłady gospodarowania odpadami. W ramach konkursu plastycznego ,,Czas ucieka, śmieci zostają” – uczniowie wykonali plakaty, na których przedstawili proces rozkładu odpadów oraz idee recyklingu. Ciekawym konkursem był konkurs literacki ,,Wierszyki i rymowanki o segregowaniu odpadów”, polegający na napisaniu wierszyka lub rymowanki na temat segregowania odpadów. Dzięki wykorzystaniu humoru i śmiechu uczniowie dowiedzieli się, jak należy ograniczać ilości odpadów. Konkurs wiedzowy ,,Posłuchaj dobrej rady – segreguj odpady”, polegał na wskazaniu pozytywnych i negatywnych zachowań i postaw ludzi względem segregowania odpadów
i dzięki temu uczniowie nauczyli się mądrego i odpowiedzialnego korzystania z uroków przyrody. Na zakończenie wszystkich konkursów, zarówno laureatom, jak i pozostałym uczniom biorącym udział w konkursach, wręczono dyplomy. Uczniowie wszystkich klas wzięli ponadto udział w wyjazdach do MPO Łódź lub ZGO Pukinin, gdzie na własne oczy mieli okazję ujrzeć ogrom produkowanych przez nas odpadów oraz możliwości – lub brak możliwości – ich przetworzenia. Natomiast na terenie szkoły wszystkie klasy uczestniczyły w warsztatach prowadzonych przez ODE Źródła, których tematyka była następująca: „Ty i ja w materialnym świecie – wirus mania posiadania ogarnia świat”, „Kupuj odpowiedzialnie”, „Elektroodpady i elektrogadżety”, „Śmieci nie biorą się znikąd”, „Pakuję ekologicznie – ekotorby”.

Projekt SP2 Jpg

SP 2 Projekt

PROGRAM EDUKACJI EKOLOGICZNEJ „Z tuszyńską dwójką dzieci segregują śmieci”